EU:n asettama uusi CSRD-direktiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive) tekee tuloaan. Se velvoittaa ensi vuonna kaikkia yli 500 henkilöä työllistäviä yrityksiä raportoimaan vuoden 2024 vastuullisuus- ja kestävyystietonsa julkisesti. Tämän jälkeen velvoite laajenee koskemaan vuosi vuodelta pienempiä yrityksiä. Listatuilta PK-yrityksiltä odotetaan vastuullisuusraportointia vuosien 2026 ja 2027 tienoilla. On siis hyvä aika alkaa tutustumaan vastuullisuusraportointiin ja sen vaatimuksiin.
Vastuullisuusraportointi on keskeinen osa brändiviestintää
Meillä Polussa aihetta lähestytään tietenkin käytännönläheisemmästä ja viestinnällisestä näkökulmasta. Laadukas vastuullisuusraportointi on ja tulee enenevässä määrin olemaan kilpailuetu, jolla saavutetaan asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamus.
Konkreettinen vastuullisuusraportti on olemukseltaan verrattavissa yritysten vuosiraportteihin. Vastuullisuusraportin läpikäyminen on parhaimmillaan informoiva ja innostava lukukokemus, joka sukeltaa syvälle yrityksen arvomaailmaan ja käy läpi niin yrityksen tämänhetkistä tilannetta, kuin tulevaisuuden tavoitteitakin kestävyyden suhteen. Vastuullisuusraportointi on avain läpinäkyvään brändiviestintään, ja se onkin ollut tärkeä työkalu monelle suomalaiselle yritykselle jo ennen velvoitteiden astumista kuvioihin.
Miltä valmiin vastuullisuusraportin tulisi näyttää?
Käytännössä vastuullisuusraportit, kuten vuosiraportitkin, toteutetaan pääasiassa taitettuina PDF-raportteina. Luovempiakin toteutustapoja on silloin tällöin näkynyt, kuten suoraan verkkosivuille tehdyt toteutukset, tai yhden sivun interaktiiviset PDF:t, joissa hyödynnetään pop-up ikkunoita. Tavanomaiset, monisivuiset PDF-raportit ovat kuitenkin se aikaa kestävin vaihtoehto.
Vastuullisuusraportit sisältävät sanallisen raportoinnin lisäksi runsaasti visualisoitua dataa edeltävältä vuodelta, sekä strategiaviestinnälle tyypillisiä tulevaisuuspainotteisia visualisointeja. Usein näkee hyödynnettävän myös erilaisia caseja tai kertomuksia, valokuvaa ja kuvituksia. Kaikki tämä taitetaan näyttäväksii ja helposti silmäiltäväksi kokonaisuudeksi, joka vastaa yrityksen visuaalista ilmettä. Ja nämähän meiltä näin infografiikkaan erikoistuneena toimistona onnistuu käden käänteessä!
Postauksen ohessa otteita Aspa-konsernille taittamastamme vastuullisuusraportista. Koko raportin pääset lukemaan täältä.
Lisätietoa CSRD-direktiivistä voit lukea muun muassa Teknologiateollisuuden artikkelista.
Comments