Tuttu sanonta "yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" osuu naulan kantaan tässäkin tapauksessa.

Tietyt kuvasymbolit, kuten liikennemerkit, wc-kyltit ja suuntanuolet ovat saaneet vakiintuneen merkityksen yhteiskunnassamme ja näin ollen hahmotamme niiden merkityksen ensivilkaisulla. Kuvitusten etu ei kuitenkaan piile ainoastaan symboleiden vakiintuneisuudessa, vaan siinä, että näkö on vahvin aistimme ja meitä kiinnostavat eniten visuaaliset ärsykkeet. Näin ollen kuva on useimmiten paljon tekstiä tehokkaampi viestintäkeino. Kuvista jää meille myös tekstiä vahvempi muistijälki.

Selkeän infografiikan avulla voimme havainnollistaa esimerkiksi ohjeita ja sääntöjä pelkkää tekstiä paremmin. Kuinka haastavaa olisi koota esimerkiksi Ikean huonekaluja, jos ohjeet olisivat pelkkänä tekstinä? Parhaat tulokset viestinnässä saadaan, kun kuva ja teksti tukevat toisiaan.

Samat säännöt pätevät myös markkinoinnissa. Kuvallisen kerronnan tärkeys vain korostuu, kun mainoksia ja tietoa puskee kuluttajalle joka suunnasta. Kuluttajalla ei siis ole enää aikaa tai keskittymiskykyä perehtyä asioihin tarkkaan. Sen vuoksi yrittäjän on tärkeää tehdä palvelustaan asiakkaalle mahdollisimman helposti ymmärrettävä. Tässä ovat hyvänä apuna esimerkiksi visuaaliset palvelukuvaukset, ikonit ja infografiikat, jotka tekevät palvelun tutkimisesta kuluttajalle ymmärrettävämpää, muistettavampaa ja ennen kaikkea mielenkiintoisempaa.
Kuinka selkeästi oma palvelusi on kuvattu?