Strateginen Muotoilutoimisto Polku Oy

Y-tunnus 2926396-3

jenna@muotoilutoimistopolku.fi

0443249144

 

Postiosoite:

Kivihaankuja 6 A 6

00310 Helsinki

  • Instagram
  • Facebook
Search
  • Jenna Salminen

Jos brändi olisi henkilö


Arvaatko, mitä suomalaisia brändejä kuvan hahmot edustavat?


Ihmismieli toimii yllättävilläkin tavoilla. Vaikka kyse on kasvottomista yrityksistä ja järjestöistä, kuvittelemme silti näille organisaatioille mielessämme persoonallisuuspiirteitä. Itse asiassa, koemme ihmisiä ja organisaatioita kohtaan hyvinkin samankaltaisia tunteita, sillä nämä tuntemukset myös käsitellään samalla alueella aivoissa.


Ei siis ihme, että koemme yrityksiä kohtaan mitä moninaisempia tunteita; ehkä lämpöä ja rakkautta tai jopa paheksuntaa tai vihaa. Kaiken ytimessä on brändi, eli se, miten ihmiset kokevat yrityksesi. Vaikka puhutaan brändäyksestä, kukaan ei yksin voi määritellä, millainen brändi yrityksellä tulee olemaan. Brändiä voi kuitenkin johdatella haluamaansa suuntaan erilaisilla toimenpiteillä. Niistä yksi on brändipersoonan luominen.


Brändäyksessä on kyse viestinnän yhtenäistämisestä tietyn tyyliseksi. Luomalla yritykselle oman brändipersoonan pystyt yhden samaistuttavan hahmon kautta kuvittelemaan, miltä yrityksesi näyttää ja miten se puhuttelee asiakkaitaan. Mutta miksi juuri brändipersoona on niin loistava työkalu?


1. Brändin ja ihmispersoonan samankaltaisuus

Koska aivomme ovat kehittyneet tunnistamaan ja analysoimaan lajitovereitamme, meidän on helppo tunnistaa yhdessä persoonassa monenlaisia piirteitä ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Ihmispersoona ja brändi jakavat hyvin samanlaisia piirteitä: ulkonäkö, luonne, tapa puhutella, arvot, yhteiskuntaluokka jne. Ja koska käsittelemme yrityksiä mielessämme samalla tavoin kuin ihmisiä, on vain luonnollista, että mietimme läpi myös tarkoituksellisesti, millainen yrityksemme olisi ihmisenä.


2. Muistettavuus

Samoista biologisista syistä ihmisten on helpompi muistaa toinen ihminen kuin kasa paperille kirjoitettuja irrallisia ohjeistuksia organisaation ulkonäöstä ja viestinnästä. Kun esimerkiksi työntekijä tutustutetaan yrityksen brändipersoonaan, hän pystyy paremmin samaistumaan siihen ja toimimaan toivotulla tavalla ilman, että ohjeet unohtuvat.


3. Ennalta-arvattavuus

Onnistunut brändi on samaistuttava, ymmärrettävä ja useimmiten myös ennalta-arvattava. Jos kannatamme jotain brändiä tämän aatteiden vuoksi, haluamme, että aatteet pysyvät samoina, eikö? Tämän vuoksi brändipersoonalla kannattaa olla jopa hieman stereotyyppisiä piirteitä, jotta organisaation arvot välittyvät selkeästi, eikä brändin viestintä tuota myöhemmässä vaiheessa negatiivisia yllätyksiä asiakkaalle.


4. Ristiriitojen tunnistaminen

Brändipersoonan kautta meidän on helppo tunnistaa myös viestinnässä piilevät ristiriidat. Pukeutuisiko vaikkapa lempeä, sukkia kutova mummo mustaan kaapuun, tai lahjoittaisiko moottoripyörällä päristelevä karski mies rahaa taiteen tukemiseen? Ei se mahdotonta ole, mutta jos näin on, tee näistä piirteistä yrityksesi myyntivaltti ja tavoittele rohkeasti rajattua marginaalikohderyhmää. Joissain tapauksissa se myös toimii. Muussa tapauksessa pyri luomaan samaistuttava hahmo, jolla on vahva persoona, mutta jonka piirteet eivät kuitenkaan ole ristiriidassa keskenään.


Tärkeintä on että, yritykselläsi tai järjestölläsi on selkeä viesti ja tyyli. Se vetää puoleensa oikeaa kohderyhmää ja tekee brändistä muistettavan.


Ja lopuksi: Kuvassa on Saarioisten, Valion ja Verohallinnon kuvitteelliset brändipersoonat omasta näkökulmastani. Ei välttämättä täysin se, mitä nämä organisaatiot itse tahtovat viestittää, vaan se, millaisina ne itse koen. Siitä on brändissä kyse. Näetkö sinä nämä organisaatiot samalla tavalla?

170 views